Artikkel

Formidling og kommunikasjon

Tema: Formidling og kommunikasjon

Aftenposten-faksimile

Hvem vinner valget i september, og kan Trump bli gjenvalgt i USA?

Erna Solberg vant duellen mellom Høyre og Arbeiderpartiet, ifølge Trine Eilertsen i Aftenposten, etter at hun og Jonas Gahr Støre møttes til valgkampens første toppoppgjør. Men hvor mye kan vi stole på de ulike målingene, og hvor gode er vi egentlig til å kunne forutsi hvilken vei velgerne går?

Celler, celledeling

Når kroppens kopimaskin mister kontrollen

Hver gang en celle skal dele seg, er det mye forberedelse og kontroll som må til. Ved å lære mer om kroppens indre prosesser, kan vi få nok kunnskap til å stoppe celledelingen om den skulle bli ukontrollert. Da er vi nærmere målet å finne en kur mot kreft.

Oslo

Oslo – urban natur gjennom generasjoner

For 80 år siden var Grünerløkka et sted for arbeiderklassen, og Manglerud besto av enger og åkre. Oslo er i stadig endring. For bedre å kunne drive forsvarlig utvikling, kartlegges byens naturtyper. Helt fra Oslos kjerne og ut i marka.

MNKOM

Kommunikasjon som en del av forskerutdanningen

Det er ikke en nyhet at en forskerutdanning inneholder skolering og trening i forskningsformidling og kommunikasjon, men verden er i endring! Til høsten starter vi derfor et helt nytt emne i forskningskommunikasjon for doktorgradskandidater.

Studenter på Universitetsplassen August 2018

Strategi-uka

Rektor inviterer til strategidiskusjoner og det skal skje over tre dager i uka etter påske, nærmere bestemt 24-26. april. Jeg oppfordrer alle på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet(MN) å møte opp, komme med innspill, og delta i diskusjonen om veien videre for UiO – et  fantastisk universitet og vår arbeidsplass.

Sabrina Sartori, FREA

Two countries – one renewable goal

There is no doubt that Australia and Japan are two different countries in many ways, for instance from the point of view of their climate, resources, landscape. Such differences are important when considering which renewable energy sources are appropriate to invest into.