Artikkel
Nå kan du møte morgendagens naturformidlere
Nå kan du møte morgendagens naturformidlere
I et halvt år har de øvd seg på å formidle komplisert forskning til folk uten fagkunnskaper. Tirsdag 4. juni var de oppe til muntlig eksamen. For åpen scene!
Oppdatert 5. juni 2019: Se alle foredragene nederst i artikkelen.
– Jeg kan love hakeslepp, gåsehud og kanskje en tåre, sier førstelektor Åsmund Husabø Eikenes.
Det er han som pusher og veileder studentene i den siste innspurten før foredragsbonanzaen på Kulturhuset i Oslo.
Alle deltakerne på kurset Formidling og vitenskapsjournalistikk (MNKOM) har forberedt hvert sitt innslag på fire minutter.
Vi fikk være med på generalprøven, der studentene opptrådte for hverandre. Etterpå ga de ros og skryt – og tips til hva det kunne jobbes med før alvoret på tirsdag.
– En gyllen mulighet
– Det er jo en utfordring å stå foran mange mennesker, men jeg tror man får veldig mye tilbake, sier Eirin Aders.
Hun tar en bachelor i biovitenskap og skal snakke om bakteriofager, bitte små virus som spiser bakterier.
– Jeg har ikke alltid vært så god til å formidle hjemme hva jeg synes er spennende med faget. Dette var en gyllen mulighet til å lære seg det bedre, sier Aders til Titan.
– Lurt å få trening
– For meg er dette å gå litt utenfor komfortsonen. Foredrag er en viktig kanal for å formidle vitenskap, og det er kjempelurt å få trening i det, sier Audun Rugstad.
Han er i ferd med å avslutte sin bachelor i biologi. På Kulturhuset skal han snakke om domestisering av dyr og hva som skjer med dyra når vi avler dem fram til å bli tamme.
– Jeg har alltid vært glad i å skrive. Det er viktig at vi som studerer realfag tar litt ansvar og forteller om det vi driver med på en god måte. Forskere sitter på mye kunnskap som er viktig for samfunnet, sier Rugstad.
Er du interessert i forskningsnyheter om realfag og teknologi: Følg Titan.uio.no på Facebook eller abonner på nyhetsbrevet vårt
Ruster studentene til kamp
Nettopp dette samfunnsansvaret er motivasjonen for flere av de kommunikasjonsvillige studentene.
– Vi merker at det er flere som sier at de tar dette kurset fordi de trenger verktøy som gjør at de kan ta opp kampen mot falske nyheter, for å delta i nettdebatter og for å bidra til at demokratiet fungerer, sier Eikenes.
Omtrent halve kullet hans på 30 studenter består av biologer, men de møter også studentkollegaer fra flere andre institutter på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.
– Det gjør at de ser sine egne fag i en større sammenheng, sier Eikenes.
Han håper han kan bidra til å ruste dem til å ta naturvitenskapen med ut i samfunnsdebatten, i politikken og i næringslivet.
– Målet er å gi dem verktøy, teknikker og inspirasjon til å våge å se på seg selv som formidlere av hele naturfagsmangfoldet, sier Eikenes.
I videoen under kan du se alle formidlerne i aksjon:
Kontaktperson:
Førstelektor Åsmund Husabø Eikenes
Les mer på Titan.uio.no
Kategorier
Aktuelt
Mest lest siste syv dager
Feil!
Forespørsel om mest lest returnerte en feilmelding.
Nyheter fra andre
Les også
Sovjetisk lærdom: Pestbakterien kan kontrolleres, men ikke utryddes
Myndighetene i Sovjetunionen brukte enorme ressurser – og enorme giftmengder – i et forsøk på å utrydde pestbakterien som blant annet forårsaket Svartedauden. Bakterien lot seg ikke utrydde, men til gjengjeld lærte sovjeterne en bedre strategi for å bekjempe slike sykdommer.
Stemmer det at hver sjuende bølge er ekstra høy?
Svaret er nei. Men også litt ja.
«Love Is The Seventh Wave» sang Sting på albumet The Dream of the Blue Turtles i 1985. Han hadde nok verken matematikk eller fysikk i tankene.
Elevene i klasserommet utfører oppdrag i verdensrommet
Hvordan engasjere elever i naturfag? Norsk senter for romrelatert opplæring har utviklet et klasseromsopplegg som følger alle motivasjonens regler når de tar elever med på romoppdrag.
Kan denne lemenbæsjen fortelle noe om årsaken til lemenår?
En student og en forsker krabber rundt i fjellheimen ved Finse på jakt etter bæsj fra lemen og andre gnagere.