Artikkel
Facebook tar i bruk postkort
Facebook tar i bruk postkort
Katie Harbath, Facebooks globale direktør for politikk og samfunnskontakt, har ifølge Reuters annonsert at Facebook akter å ta i bruk postkort for å forhindre at russiske nettroll blander seg opp i amerikanske valg.
Facebook akter å sende et vanlig postkort via US Mail til personer som ønsker å kjøpe valg-relatert reklame på Facebook. Postkortet er påført en kode som skal returneres til Facebook. Om man ikke oppgir riktig kode, får man ikke kjøpt annonseplass.
Tiltaket kommer åpenbart som et svar på spesialetterforsker Robert Muellers siktelse av 13 russere for innblanding i amerikanske valgkamper mellom 2014 og 2016.
Som følge av Muellers etterforskning vet vi nå mer om hvordan Russland bruker sosiale medier i alminnelighet og Facebook i særdeleshet til å manipulere valg. Dette har blant annet ført til krav om lovregulering av Facebook.
Et forslag om å regulere reklame i sosiale medier – Honest Ads Act – er allerede fremmet.
Ifølge tidsskriftet Wired er teknologilobbyen i USA motstander av dette reguleringsforslaget.
Postkort-utspillet kan være et forsøk på å komme en slik lovregulering av valgkamp-reklame i forkjøpet. Ved at det framstår som om selskapet selv tar grep for å forhindre russisk innblanding, kan Facebook håpe på at flertallet i kongressen stemmer «nei» til forslaget om lovregulering.
Det er neppe tilfeldig at Facebook ønsker å benytte en såpass arkaisk løsning som postkort framfor en eller annen digital løsning for verifisering av identitet (jf. BankID her hjemme). Å operere med falsk identitet via US Mail er en føderal forbrytelse i USA. Med postkort-stuntet flytter Facebook således problemet bort fra seg selv og legger ansvaret for å forhindre at falske identiteter får kjøpt Facebook-annonser på offentlige institusjoner som US Mail og FBI.
Dersom falske identiteter likevel skulle klare å få kjøpt politiske annonser hos Facebook, kan Facebook si at dette skyldes at US Mail og FBI ikke gjør jobben sin.
Jeg tror at dette tiltaket vil gi de politikerne som ikke ønsker å regulere sosiale medier – og dem er det mange av i kretsen rundt Donald Trump – en begrunnelse for ikke å stemme for Honest Ads Act i kongressen. Dette er selvsagt den effekten av tiltaket Facebook primært ønsker seg.
Men vil postkortene forhindre at nettroll får kjøpt Facebook-annonser? Neppe. Jeg vil for eksempel anta at det finnes mange fattige amerikanere som for noen få dollar er villig til å motta postkortet fra Facebook, ta bilde av koden ved hjelp av smarttelefonen sin og sende bildet videre til trollfabrikken i St. Petersburg.
Er du interessert i forskningsnyheter om teknologi og realfag? Følg oss på Facebook eller abonner på nyhetsbrevet vårt.
Mer på Titan.uio.no:
Kategorier
Aktuelt
Mest lest siste syv dager
Feil!
Forespørsel om mest lest returnerte en feilmelding.
Add new comment