Artikkel
Nytt studieprogram (16): Fremtidens skole trenger (realfags)lærere med digital kompetanse
Nytt studieprogram (16): Fremtidens skole trenger (realfags)lærere med digital kompetanse
Realfaglig og digital kompetanse er etterspurt i samfunnet, og Universitetet I Oslo har tatt mål av seg til å utdanne fremtidens realfagslærere. Gjennom ny struktur og nye emner skal den nye utgaven av lektorprogrammet i realfag ruste morgendagens realfagslærer for fremtidsskolen.
Faglig kraft og pedagogisk styrke
Lektorprogrammet i realfag ved Universitetet i Oslo utdanner faglig sterke og pedagogisk dyktige realfagslærere. Den nye versjonen av utdanningen fortsetter som et femårig masterstudium, og det faglige innholdet i alle de mulige kombinasjonene bygger på UiOs styrke innen realfag og teknologi. Det er ni slike kombinasjoner av realfag i vår utdanning.
Strukturelle endringer og digitale verktøy
De største endringene er strukturelle, først og fremst for å inkludere nye realfagsemner som er blitt utviklet ved fakultetet. Det blir blant annet et nytt innføringsemne i programmering for kjemikere og innføring i beregningsmodeller for biovitenskap. Disse og de andre endringene vil gjøre nyutdannede lektorer bedre i stand til å møte en skolehverdag som stiller høyere krav til kompetanse i bruk av digitale verktøy.
Studentaktive læringsformer
Utover dette legger vi opp til økt bruk av studentaktive læringsformer, der presentasjoner og gruppearbeid inngår som viktige komponter. De siste tre semestrene av studiet vies masteroppgaven og emner relatert til denne, herunder et helt nytt praksisemne i fagdidaktikk.
Alle programmer
Dette er nummer 16 av 16 artikler her på bloggen om våre nye programmer.
Blogginnleggene om alle studieprogrammene:
- Farmasi: Fremtidens legemiddeleksperter skal tidligere ut i praksis
- Biovitenskap: Fremtidens biologer har digital kompetanse
- Kjemi og biokjemi: Fremtidens kjemikere kombinerer eksperimenter med beregninger
- Materialvitenskap for energi- og nanoteknologi: Fornybar energi er fremtiden
- Geofysikk og klima: Fremtiden krever økt forståelse for klimautviklingen
- Geologi og geografi: Et fremtidsrettet møte med jorda
- Elektronikk, informatikk og teknologi: I fremtiden vil "alt" inneholde elektronikk
- Fysikk og astronomi: Fremtidens fysikere løser fremtidens oppgaver
- Matematikk og økonomi: Fremtidens økonomer er gode matematikere
- Matematikk med informatikk. Matematikk former fremtiden
- Informatikk: digital økonomi og ledelse: Fremtidens ledere har solid digital kompetanse
- Informatikk: robotikk og intelligente systemer: Med roboter inn i fremtiden
- Informatikk: språkteknologi: Med informatikk og språkferdigheter inn i fremtiden
- Informatikk: design, bruk, interaksjon: Fremtidens designere har sterke digitale ferdigheter
- Informatikk: programmering og systemarkitektur: Fremtidens løsninger er avhengige av robust programvare
- Lektorprogrammet i realfag: Fremtidens skole trenger (realfags)lærere med digital kompetanse
- Les også om endringene vi har gjort i årsenheter i realfag og teknologi.
Lektor-programmet kan du lese om her, og alle de nye studieprogrammene kan du lese om her.
Ta deg også tid til å se denne filmen om Lektor-programmet:
Kategorier
Aktuelt
Mest lest siste syv dager
Feil!
Forespørsel om mest lest returnerte en feilmelding.
Add new comment